17Op de eerste dag van het feest van het Ongedesemde brood kwamen de leerlingen naar Jezus toe en vroegen: ‘Waar wilt u dat wij voorbereidingen treffen zodat u het pesachmaal kunt eten?’ 18Hij zei: ‘Ga naar de stad en zeg tegen de persoon die jullie bekend is: “De meester zegt: ‘Mijn tijd is nabij, bij jou wil ik met mijn leerlingen het pesachmaal gebruiken.’”’ 19De leerlingen deden wat Jezus hun had opgedragen en bereidden het pesachmaal.
20Toen de avond was gevallen, lag hij samen met de twaalf aan voor de maaltijd. 21Onder het eten zei hij tegen hen: ‘Ik verzeker jullie: een van jullie zal mij uitleveren.’ 22Dit bedroefde hen zeer, en de een na de ander vroegen ze hem: ‘Ik toch niet, Heer?’ 23Hij antwoordde: ‘Hij die samen met mij zijn brood in de kom doopte, die zal mij uitleveren. 24De Mensenzoon zal heengaan zoals over hem geschreven staat, maar wee de mens door wie de Mensenzoon uitgeleverd wordt: het zou beter voor hem zijn als hij nooit geboren was.’ 25Toen zei Judas, die hem zou uitleveren: ‘Ik ben het toch niet, rabbi?’ Jezus antwoordde: ‘Jij zegt het.’
26Toen ze verder aten nam Jezus een brood, sprak het zegengebed uit, brak het brood en gaf de leerlingen ervan met de woorden: ‘Neem, eet, dit is mijn lichaam.’ 27En hij nam een beker, sprak het dankgebed uit en gaf hun de beker met de woorden: ‘Drink allen hieruit, 28dit is mijn bloed, het bloed van het verbond, dat voor velen wordt vergoten tot vergeving van zonden. 29Ik zeg jullie: vanaf vandaag zal ik niet meer van de vrucht van de wijnstok drinken tot de dag komt dat ik er met jullie opnieuw van zal drinken in het koninkrijk van mijn Vader.’
30Nadat ze de lofzang hadden gezongen, vertrokken ze naar de Olijfberg.

Matteüs 26:17-30

Het vieren van het pesachmaal was een belangrijke traditie. Een traditie met een belangrijke historische lading, namelijk de bevrijding van het Joodse volk uit de Egyptische slavernij. Alhoewel deze maaltijd overal gevierd kon worden, wilde Jezus dat het in de stad Jeruzalem plaatsvond.

Op sederavond worden volgens een vast patroon teksten gelezen uit Exodus, er worden liederen gezongen, de vier vragen worden gesteld, die te maken hebben met de centrale vraag waarom deze avond zo anders is dan alle andere avonden. (waarom eten wij anders dan alle avonden matze; waarom eten we anders dan alle andere avonden bittere kruiden; waarom dopen we onze groenten tweemaal in, terwijl we dat anders nooit doen; waarom zitten wij anders dan alle andere avonden niet rechtop). Ook worden er worden vier bekers wijn (of druivensap) gedronken en een maaltijd (de sedermaaltijd) wordt genuttigd volgens een vrij vast patroon. De gehele avond is bedoeld om – op grond van een voorschrift uit de Thora – de Pesachtraditie door te geven aan de jongeren, zij moeten nieuwsgierig gemaakt worden naar de betekenis van de symbolen op de sederschotel, zoals het botje van een lam, het bittere kruid, de matzes, het hardgekookte ei, zout water, peterselie, etc.

Tijdens de maaltijd betrekt Jezus twee symbolen (de matze en de wijn) op zichzelf. Tijdens het sedermaal is sprake van drie matzes. De middelste wordt tijdens de maaltijd gebroken, waarbij een van de helften wordt verstopt. Aan het einde van de avond wordt die helft door de kinderen weer gezocht en alsnog opgegeten. Gebruikte Jezus dit symbool om zijn afscheid van de discipelen te duiden en daarmee meteen aan te geven dat er weer een hereniging zou zijn?

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.